著書

基本情報

氏名 柴田 理瑛
氏名(カナ) シバタ ミチアキ
氏名(英語) Shibata Michiaki
所属 総合福祉学部 福祉心理学科
職名 講師
researchmap研究者コード
researchmap機関

書名

『The Current Status of Childcare in Tsunami-Affected Areas of Miyagi and the Possibility of Using VR Technology in Caregiver Training 』

著書担当区分

共著

概要

In Japan, day care centers and kindergartens provide day time care for preschoolers. Although Japan’s birthrate is declining and there are fewer children of pre-school age each year, 55,000 children are currently on waiting lists to enter authorized day care centers. Under the circumstances above, the role of the university in local day care enters is to improve the quality of childcare staff by providing supervision and training opportunities. This includes offering advice and guidance on how to deal with children at the facility and any difficulties that arise.What kinds of preschooler behavior can confuse and trouble their caregivers? In this article, the author describes problem behaviors of children as reported by caregivers in Miyagi prefecture over the last five years. (日本では、保育所や幼稚園において未就学児の保育を提供してる。日本の出生率は低下しており、就学前年齢の子どもは年々減少しているものの、55,000人の子どもたちが、認可された保育所に入所できない待機児童となっている。このような状況の下で、地域の保育所における大学の役割とは、スーパービジョンと研修の機会を提供することで、保育士および幼稚園教諭の質の向上に資することである。すなわち、保育施設において日々発生する問題について、どのように対応するか、という実践的なのアドバイスを提供する必要がある。どのような未就学児の行動が保育士らを混乱させ、悩ませるのだろうか。本稿では、過去5年間に宮城県の保育士らによって報告された子どもの気になる行動について紹介し、このような問題への対応について提案する。)
総p.213, pp.98-109
Michiaki Shibata et al. Eds. Hiroo Hagino, Hannele Niiniö, Päivi Putkonen, Kati Komulainen

発行所

Laurea Publication

発行年月

201902